דכאון: זיהוי, השלכות ואופן הטיפול

מה זה דיכאון?

דיכאון מאופיין במצב רוח ירוד וקושי לחוות הנאה שנמשכים מעל לשבועיים, ויכול להתקיים גם בקרב אנשים עובדים ומתפקדים. דיכאון נמנה עם ההפרעות הפסיכולוגיות הנפוצות ביותר (15%-20% מהאוכלוסיה סובלים מדיכאון במהלך חייהם), יש לו מרכיב תורשתי, והוא נפוץ פי שתיים בקרב נשים. דיכאון בקרב גברים מאופיין לעיתים גם בעצבנות ונטייה לצריכת חומרים משככים (אלכוהול, סמים ועוד). בקרב ילדים ומתבגרים ייתכן וילווה גם בסירוב ללכת לבית ספר או לגן, הצמדות להורה, דאגה מאובדן אחד ההורים, ונטייה להסתבך בקטטות. דיכאון יכול להיות קל, אך ללא טיפול מתאים הוא עלול להחריף ולפגוע באיכות החיים, בחיי המשפחה, יחסים חברתיים בלימודים ובעבודה. כמחצית מהאנשים הסובלים מדיכאון סובלים גם מחרדה.

אילו סוגי דיכאון קיימים?

• דיכאון מז'ורי - כאשר התסמינים חמורים ופוגעים ביכולת לעבוד, לישון, ללמוד, לאכול, בחשק מיני ובהנאה מהחיים. לעיתים אדם חווה דיכאון מסוג זה פעם בחייו ולעיתים מספר פעמים.

• דיכאון קל – תסמינים שאינם חמורים, ונמשכים לתקופה קצרה.

• דיסתימיה- כאשר התסמינים אינם חמורים, אך נמשכים למשך תקופה ארוכה של לפחות שנתיים.

דיכאון ובריאות

מחקרים רבים מצביעים על דיכאון כגורם שמגביר את הסיכון למחלות (כמו מחלות לב, מחלות עור, דמנציה ועוד). הקשר בין דיכאון למחלות מוסבר על ידי גורמים ישירים - שינויים פיזיולוגיים שמתחוללים בגוף כמו החלשת המערכת החיסונית, ועל ידי גורמים עקיפים- התנהגות שאינה מקדמת בריאות שמוחרפת על ידי הדיכאון. במקרים רבים אנשים מתמודדים עם דיכאון באמצעות ניסיון לטיפול עצמי כמו למשל: עישון סיגריות, שתיית אלכוהול ושימוש בסמים ותרופות. לאורך זמן חומרים אלה משפיעים לרעה על הבריאות. חשוב לטפל בדיכאון על מנת להיטיב עם איכות החיים והבריאות.

איך מטפלים בדיכאון?

לאחר שניתנת הערכה ולפי חומרת הדיכאון ניתן להחליט על טיפול מתאים. בטיפול בדיכאון קיימים שני שלבים עיקריים: השלב הראשון מתמקד בהפחתת התסמינים הדיכאוניים וחזרה לתפקוד. השלב השני כולל שימור ההישגים ומניעת חזרת התסמינים. טיפול פסיכולוגי המשלב טכניקות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) נמצא יעיל לטיפול בדיכאון, אולם חשוב כי הטיפול יותאם לכל אדם בהתאם לצרכיו ומצבו. בטיפול פסיכולוגי ייערך זיהוי הקשר בין קשיים בין-אישיים או מצבי חיים (לדוגמא: אבחנת מחלה, גירושין, פיטורין, הגירה וכד') להתפתחות דיכאון, וכן תתבצע למידה ורכישה של דרכי חשיבה והתנהגויות, שמפחיתות את הדיכאון, ומסייעות לניהול אורח חיים בריא ומספק. בחלק מהמקרים, מומלץ להתייעץ עם רופא משפחה או פסיכיאטר לגבי שילוב של טיפול תרופתי לדיכאון.

על מנת להתמודד עם דיכאון, מומלץ לקיים שגרת חיים המשלבת תזונה מאוזנת, פעילת גופנית סדירה, פעילות משמעותית בשעות הפנאי וקשר בין אישי עם אחרים.