דיכאון וחרדה במהלך הריון: התמודדות וטיפול לאחר קבלת אבחנה

זה עתה ביקרת אצל רופאת המשפחה ואבחנת בדיכאון או חרדה בזמן ההיריון. דף זה מורכב משאלות ותשובות נפוצות אשר יוכלו לסייע לך להתמודד ולשפר את מצבך.

האם זה חריג לחוות דיכאון או חרדה במהלך?

למרות שהריון הוא לרוב אירוע משמח, טבעי לחוש תחושת מתח, דאגה, עייפות, חוסר שקט ועצבות בזמן ההריון. כאשר התסמינים הללו ואחרים נמשכים לאורך זמן ומחריפים מדובר במצב של דיכאון או חרדה. כ10% מהנשים ההריוניות מתמודדות עם חרדה ו/או דיכאון.

האם דיכאון או חרדה במהלך הריון מעידים על פגם באישיות?

חד משמעי, לא. כשם שיש אנשים שהם בעלי נטייה להישרף מהר יותר בשמש, כך יש אנשים שמועדים יותר לדיכאון או חרדה במהלך הריון לאחריו ובכלל במהלך החיים.

מה גורם לדיכאון?

התפרצות של הפרעה זו יכולה להיות קשורה בגורמים ביולוגים (נטייה תורשתית, הורמונים), סביבתיים (קשיים כלכליים, קונפליקטים בזוגיות) או פסיכולוגיים (קונפליקט או חשש מהאמהות). כל אחד מההיבטים האלו יכול להשפיע. טיפול נכון ומקצועי יכול להקל על מצבך ולמנוע התפתחות של דיכאון או חרדה בהמשך.

מדוע כדאי לטפל במצבים של חרדה ודיכאון בהריון באופן מידי?

דיכאון וחרדה בזמן ההיריון לא נוטים לעבור מעצמם ללא טיפול. כמו כן, לדיכאון וחרדה יש ביטויים גופניים, הם עלולים להשפיע על מערכות הורמונאליות ועל המערכת החיסונית ובכך להזיק לבריאותך ולבריאות העובר שלך.

איך מטפלים בדיכאון או חרדה?

הטיפול המומלץ הוא טיפול המשלב טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי. הטיפול התרופתי ניתן בהתאם לחומרת הסימפטומים בהחלטה משותפת עם רופא/ת המשפחה. במקרים קלים יותר של דיכאון או חרדה, אפשר לבחון אפשרות של טיפול פסיכולוגי ללא תרופות.

האם אפשר לקחת תרופות במהלך הריון?

ישנם תרופות נוגדי חרדה ודיכאון שנחשבות לבטוחות במהלך ההריון. הרופא/ה לוקח בחשבון את כל השיקולים הקיימים ומתאים/ה את סוג התרופה והמינון בכדי למזער את הסיכון לך ולעובר.

איך הטיפול הפסיכולוגי יוכל לסייע לי?

טיפול פסיכולוגי נמצא יעיל ומומלץ מאוד למצבים של דיכאון וחרדה במהלך הריון. הטיפול מאפשר לך לרכוש כלים התנהגותיים, קוגניטיביים ופסיכו-פיזיולוגיים אשר מסייעים בוויסות והפחתת הסימפטומים של החרדה ו/או הדיכאון בפרק זמן קצר. כמו כן, הטיפול הוא הזדמנות לבחון מחדש מיתוסים על אמהות ולהתכונן לשינוי המבורך באופן שיתאים לאישיותך וימנע החמרה או התפרצות של חרדה או דיכאון לאחר הלידה.

מתי כדאי לפנות לטיפול פסיכולוגי?

במידה ואת ממשיכה לחוות את אחד מהתסמינים הבאים במשך תקופה של שבועיים ומעלה: קשיי שינה , התקפי פאניקה, תחושת עצבות , קושי להנות, דאגות רבות, תחושת חוסר שקט או מחשבות טורדניות.

מה עוד אני יכולה לעשות?

פעילות ספורטיבית יכולה לסייע לך מאחר והיא מעלה באופן טבעי את רמת הסרוטונין בגוף ועל ידי כך משפרת את מצב רוחך, כדאי להתייעץ עם הרופא/ה ולבחור פעילות שאינה מזיקה לך בהריון. כמו כן, מומלץ להקפיד על שעות השינה, חוסר בשינה משפיע על הגוף והנפש ועל היכול להתמודד עם לחץ, רצוי לקבוע זמנים קבועים לשינה. חשוב שתנסי לבחון ולהתבונן במחשבות ובתחושות שלך. אפשר לנהל יומן מחשבות ולבדוק ממה את מוטרדת ואיך זה גורם לך להרגיש? המחשבות והרגשות יכולים לסייע לך להבין טוב יותר את המצוקה שלך ובהתאם להחליט לאן לפנות ואיך להיעזר.