top of page

דכאון וחרדה לאחר לידה: התמודדות וטיפול לאחר קבלת אבחנה

זה עתה ביקרת אצל רופא/ת המשפחה וקיבלת אבחנה של דיכאון או חרדה לאחר לידה. דף זה מורכב משאלות ותשובות נפוצות כדי לסייע לך להתמודד עם מצבך.

איך אדע האם המצוקה שאני חווה מצביעה על דיכאון או חרדה? טבעי מאוד שתרגישי תחושת דכדוך בשבוע הראשון. גם חששות מפני קשיים שעלולים להיות בטיפול בתינוק (כיצד אסתדר? איך ארגיע אותו?) הם דבר נפוץ ומשותף למרבית האמהות. אך אם למעלה משבועיים את ממשיכה לחוות תחושת מועקה, מרגישה חסרת אנרגיה ומתקשה למצוא הנאה או אם את מוצאת קושי רב ביכולתך לתפקד יתכן ואת מתמודדת עם דיכאון או חרדה.

למה זה קורה לי ומה זה אומר עלי? הסיבה שונה בין אישה לאישה. התפתחות של דיכאון וחרדה יכולה להיות קשורה בשינויים פיזיולוגיים, פסיכולוגיים, סביבתיים וחברתיים. דיכאון וחרדה לאחר לידה מופיעים בקרב 10%-15% מכלל היולדות באוכלוסיה.

מבחינה פיזיולוגית שינויים הורמונאליים מתחוללים בגוף שלך והם משפיעים על מערכת העצבים ועל מצב הרוח. ישנן נשים בעלות רגישות ביולוגית גבוהה יותר לשינויים אלה ולכן הן יחוו דיכאון או חרדה.

מבחינה פסיכולוגית האמהות הטרייה מעוררת קונפליקטים הקשורים בדימוי גוף, דימוי עצמי, שאלות לגבי ההתקשרות לילד/ה הנולד/ת, תפיסת אמהות ועוד. לכל אחת היסטוריה אישית שונה שמשפיעה על קונפליקטים אלה. כאשר הם צפים באופן מודע או לא מודע הם עלולים לייצר מצוקה. נשים רבות חוות פער בין האמהות שלהן לבין מסרים שהן מקבלות מהסביבה לגבי אמהות, פער זה מהווה מקור לתחושות אשמה וכישלון.

מדוע חשוב לטפל בדיכאון והאם הוא לא יחלוף מעצמו? לרוב המצב אינו חולף מעצמו וככל שמטפלים בו מהר יותר כך נמנעת החמרה. חשוב מאוד לטפל בדיכאון, לדיכאון השפעה על התגובה הרגשית שלך והוא יכול לפגוע באינטראקציה שנוצרת בינך לבין ילדך/תך. האינטראקציה בשנה הראשונה היא משמעותית ומעצבת את תחושת הביטחון, אופי הקשרים ואופיו של תינוקך.

איך מטפלים בדיכאון לאחר לידה? עם טיפול נכון ומקצועי תוכלי להתגבר על דיכאון או חרדה ולהרגיש טוב יותר בפרק זמן קצר .הטיפול מותאם על ידי רופא/ת המשפחה לכל אישה בהתאם למצבה וצרכיה. כאשר רמת הדיכאון/חרדה בינונית או גבוהה כדאי לשלב טיפול תרופתי יחד עם טיפול פסיכולוגי וניהול אורח חיים בריא. במקרים של דיכאון או חרדה קלים כדאי להיעזר בטיפול פסיכולוגי ממוקד ובהתאם לתוצאות להחליט על המשך הטיפול.

למה הטיפול התרופתי עשוי להיות חשוב? הטיפול התרופתי מסייע בהפחתה של הסימפטומים ומונע מהדיכאון/חרדה להפוך לכרוני. הדור החדש של התרופות מאפשר לחוש שינוי משמעותי במצב הרוח ובתסמינים נוספים באופן הדרגתי כשבועיים עד ארבעה שבועות, עם מעט תופעות לוואי וללא פגיעה בבריאות התינוק/ת.

כיצד יוכל לסייע לי טיפול פסיכולוגי? הטיפול הפסיכולוגי מסייע בקבלת כלים להפחתת הסימפטומים הדיכאוניים והחרדה. הדיכאון והחרדה שנוצרים מושפעים מהאופן בו את מרגישה וחושבת. במסגרת הטיפול תוכלי לבחון את התחושות והמחשבות הללו וכמו כן תפיסות שיש לך לגבי אמהות. זוהי הזדמנות לא רק למנוע החמרה במצבך אלא לסייע לך לרכוש כלים להתמודדות עם משברים בעתיד.

מה עוד יוכל לסייע לי לעבור את התקופה הזו? להיעזר בסביבה, גורמי תמיכה כמו משפחה וחברים. האמהות היא תובענית ושואבת, ללא "תדלוק נפשי וגופני" הכולל עצירה ומנוחה קשה לתפקד. נסי ללמוד תרגילי הרפיה קצרה שיוכל לסייע לך: התחילי בלקחת עשר דקות לעצמך במהלך כל יום, בחרי חדר שקט ושבי בכורסא נוחה בזמן שאת שותה את המשקה האהוב עליך. נסי לנשום נשימות עמוקות ולהרפות את גופך.

לקבלת כלים נוספים לייעוץ וטיפול פסיכולוגי ניתן לפנות למרפאה פסיכולוגית.


bottom of page