לחץ (סטרס): זיהוי, השלכות ואופן הטיפול

מהו לחץ? (סטרס)

במציאות היום יומית כולנו חווים רמות שונות של לחץ. המונח לחץ מתייחס להפרה של האיזון הנפשי והפיזי בו מצוי האדם, והוא כולל את התגובות הרגשיות והגופניות למצב שבו העומס והדילמות בחיי האדם גדולות מכמות המשאבים העומדים לרשותו. לחץ יכול להיווצר כתוצאה מתחושת עומס (ריבוי מטלות שנראה שלא ניתן לעמוד בהן), מדילמה או קונפליקט (למשל קבלת החלטות) ומשינויי חיים שנתפסים חיוביים (נשואים, לידה, מעבר דירה וכד') או שליליים (מחלה, תאונה קשה, פגיעה גופנית וכד').

חשוב לציין כי לעיתים אנשים עלולים לחוש לחץ גם ללא אירוע חיצוני משמעותי או לפחות מבלי שהם מייחסים לו משקל רב. במקרים כאלה יכולות להיות תגובות גופניות שונות מבלי שהן נחוות כקשורות למצב פסיכולוגי כלשהוא.

לחץ ובריאות

מחקרים מאששים את הקשרים הדדים בין הגוף והנפש, ומסבירים אותם דרך אינטראקציה בין מערכות פיזיולוגיות שונות (עצבית, חיסונית, הורמונלית). כולנו מכירים את התחושה של דפיקות-לב מואצות בזמן בהלה- זהו חלק מתגובת לחץ טבעית ובריאה. אולם, כאשר אנו מתמודדים עם לחץ ממושך או בעוצמה גבוהה (עקב אירוע במציאות או בדמיון), מתרחשים תהליכים פיזיולוגיים (כמו הפרשה מוגברת של הורמון קורטיזול), שיכולים להפחית את יעילות המערכת החיסונית ולעורר תסמינים גופניים מטרידים (כמו אלרגיה, השמנה, כאב וכו'). כמו כן, במצבים בהם יש פציעה או מחלה גופנית לרמת הלחץ ישנה השפעה ניכרת על תהליך ההחלמה, ההתמודדות ומידת הכאב. חשוב לטפל ברמות לחץ גבוהות ולהפחיתן על מנת להיטיב עם איכות החיים והבריאות ועל מנת למנוע הווצרות של או החמרה של מחלות תלויות לחץ.

איך מתמודדים עם לחץ ועם תסמינים גופניים שקשורים אליו?

תחום הפסיכולוגיה הרפואית חוקר את הקשר בין היבטים נפשיים ופיזיולוגיים שנים רבות, ומציע שילוב של מגוון שיטות טיפול, באופן המותאם לאישיות המטופל, צרכיו והקושי בעטיו פנה לטיפול. טיפול פסיכו-רפואי במטופלים שסובלים מתסמינים גופניים שמושפעים מלחץ יכלול לרוב:

• 1.פסיכו- אדוקציה, הדרכה פסיכולוגית הקשורה בלמידה על לחץ וזיהוי השפעותיו השונות.

• 2.הקניית כלים פסיכו-פיזיולוגים שהמטופל יוכל לתרגל בעצמו להקלה והתמודדות עם התסמינים הגופניים (כמו טכניקות הרפיה, דמיון מודרך, מיינדפולנס).

• 3.זיהוי המקורות הרגשיים לתסמינים גופניים (ע"י שיח, התמקדות, היפנוזה).

• 4.זיהוי ואתגור דפוסי חשיבה והתנהגות שמשפיעים ומושפעים מהתסמינים הגופניים (ע"י טכניקות קוגניטיביות־התנהגותיות -CBT), וכן התייחסות ישירה לדפוסים פיזיולוגיים (ע"י ביופידבק) .

מטרת הטיפול תהיה לאפשר למטופל לסגל דרכי התמודדות טובים יותר עם עולמו הפנימי (רגשות, מחשבות) והחיצוני (התנהגויות, קשרים בינאישיים), כך שהגוף לא יהפוך לערוץ ביטוי למצוקה וקונפליקטים, למען הגברת רווחתו הרגשית והגופנית של המטופל ואיכות חייו. בכל מקרה, על מנת להתמודד עם רמות לחץ גבוהות, מומלץ לקיים שגרת חיים המערבת תזונה מאוזנת, פעילת גופנית סדירה, פעילות משמעותית בשעות הפנאי וקשר עם אחרים.